7 perkara yang anda tidak tahu tentang Konflik Antara Isr4el dan P4le8+in

Israel dan Palestin tidak akan berdamai

Konflik antara Israel dan Palestina telah berlangsung selama beberapa dekad dan melibatkan sejumlah kejadian yang kontrovesi dan dasyat. Saya akan mencuba memberikan gambaran umum tentang sejarah konflik ini, tetapi penting untuk diingat bahwa isu ini sangat kompleks dan memiliki perspektif yang berbeza dengan orang lain. 7 perkara yang anda tidak tahu tentang kontrovesi di antara Israel dan Palestin. Berikut adalah di antara 7 perkara tersebut :-

1.Permulaan Konflik

Konflik antara Israel dan Palestina memiliki ceritanya yang tersendiri. Setelah Perang Dunia II, dan sebagai hasil dari Resolusi PBB tahun 1947, Israel didirikan pada tahun 1948 di wilayah yang sebelumnya didiami oleh masyarakat Palestina. Pembentukan negara Israel menyebabkan konflik antara penduduk Yahudi dan Arab di wilayah tersebut.

2. Perang dan Pengusiran:

    Perang Arab-Israel pada tahun 1948 menyebabkan ratusan ribu orang Palestina telah dipindahkan dan diusir dari rumah mereka sendiri. Peristiwa ini dikenali sebagai Nakbah yang merupakan sumber ketidakpuasan dan sengketa antara Israel dan Palestina. Pencerobohan dan pemusnahan lebih 500 bandar dan kampung di Palestin oleh tentera Israel yang menyebabkan lebih 700,000 warga Palestin menjadi pelarian. Hari ini disambut pada 15 Mei setiap tahun, iaitu satu hari selepas perisytiharan penubuhan negara Israel dan hari berakhirnya mandat British di Palestin pada tahun 1948.[1][2] Hari ini pelarian Palestin atau keturunan mereka dianggarkan berjumlah lebih 4 juta orang. Rujuk http://surl.li/nbypx

    3. Perang Enam Hari (1967):

    Pada tahun 1967, Perang Enam Hari terjadi dan Israel merebut wilayah yang lebih luas, termasuk Tepi Barat, Jalur Gaza, dan Yerusalem Timur. Pendudukan Israel atas wilayah-wilayah ini menjadi salah satu poin sengketa utama.

    4. Intifada:

    Pada tahun 1987, dimulalah Intifada Pertama, Anti Israel memprotes dan pemberontakan rakyat Palestina. Intifada Kedua terjadi pada tahun 2000 sebagai respons terhadap kegagalan menandatangani perjanjian damai. Rujuk http://surl.li/nbynz

    5. Pemukiman Israel:

    Salah satu isu dibuat adalah pembangunan pemukiman Israel di wilayah yang diakui oleh antarabangsa sebagai milik Palestina. Persatuan-persatuan Antarabangsa termasuk PBB, sering kali mengkritik dan menganggap pemukiman ini sebagai pelanggaran hukum Antarabangsa.

    6. Perang di Jalur Gaza:

    Serangkaian konflik, terutama di Jalur Gaza, telah menyebabkan korban jiwa dan penderitaan manusia. Serangan Israel dan reaksi kelompok Palestina sering kali menjadi sumber kecaman internasional.

    7. Perbincangan dan usaha Damai

    Terdapat usaha damai dan perbincangan Antarabangsa dibuat bagi mencapai pendamaian melalui perbincangan, namun seringkali tidak berjaya untuk mencapai kesepakatan yang dapat diterima oleh kedua belah pihak.

    Penting untuk diingat bahwa banyak orang memiliki pandangan yang berbeda tentang konflik ini, dan situasinya terus berkembang. Mendapatkan perspektif dari berbagai sumber dan pemahaman sejarah yang mendalam dapat membantu memahami kerumitan isu ini lebih baik.

    Sekian.

    Untuk menjadi Agen dan Dropship Baju Melayu dan Baju Kurung boleh hubungi 0126568704 – Rahman

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *